Penge er tid

Mit fornemmelse for penge har flyttet sig. Jeg tror ikke, jeg står alene med den følelse. Pengenes værdi er ikke længere defineret ud fra guldbarer i centralbanken. Eller sedler i min pung. Pengenes værdi udtrykker ikke længere et specifikt stykke arbejde, jeg har udført. En stol for en halv ko fx.

Pengenes værdi bliver i stedet defineret ud fra min egen personlige tid. I stedet for tiere, tyvere og halvtredsere regner jeg i sekunder, minutter og timer. Det ville fx falde mig naturligt at lave disse regnestykker:

Jeg betaler 3 timer for et Pavé Charm.
Jeg betaler 45 timer for et år med Weekendavisen.
Jeg betaler 2 timer for en yogatime.
Jeg betaler 27 minutter for at spise økologisk i en uge.
Jeg betaler 156 timer for en uge i Toscana.
Jeg betaler 4 timer for Alba, Flower Me Happy.
Jeg betaler 676 timer for et år i et hus.
Jeg betaler 108 timer for en Stresslessstol.

Og når jeg næste gang står i Designdelicatessen på Frederiksberg, vil jeg tænke: Er Alba urtepotten 4 timer værd?

 

2013_09_18_Meyer_Lavigne_Designer__FRIT_002

 

_

Topbillede er et animeret foto af Julien Douvier

Nederste billede er Alba, Flower Me Happy. Potten kan købes her.

 

