2 skiver bacon slår dig ihjel

Jeg vil gerne underholdes. Jeg sluger den ene tvserie efter den anden. Den ene bog efter den anden. Musik. Kunst. Film. Koncerter. Interviews. Portrætter. Blogs. Jeg kan ikke få underholdning nok.

Det forholder sig omvendt med viden. Jeg gider ikke høre flere nyheder. Jeg gider ikke høre flere sandheder, guidelines, perspektiver eller advarsler. Jeg er træt af at blive stopfodret med viden, konstant og overalt. På FB, BT, TV. På gaden, radioen, arbejdet, i butikkerne. Det evige flow af Vidste du, at og 10 gode råd til og Sådan undgår du, at. Jeg er mæt.

Den enorme informationsmængde, som vi passivt modtager, betyder sjældent, at vi bliver klogere. Eller lykkeligere. Netop fordi vi ikke selv har opsøgt informationen, kan vi ikke bruge den til noget. I stedet gør den os angste og usikre.

Informationen handler nemlig ofte om mere end at vande sin kaktus korrekt. Den handler om, hvordan man får det rigtige boliglån. Hvordan man sikrer sin pension. Hvordan man bliver lykkelig. Og endnu vildere: Hvordan man undgår at dø.

Kræft er et godt eksempel. Der findes uoverskuelige mængder information om at undgå og forebygge kræft. Og den enorme mængde gør det umuligt for os at konkludere noget. Men vi prøver alle sammen alligevel. For vi vil ikke have kræft. Og vi har på fornemmelsen, at vi godt kan gøre et eller andet for at undgå det. Kræft er trods alt vores egne celler, der angriber os.

For at understrege min pointe har jeg lavet en simpel søgning på ‘kræft forebyggelse og forårsagelse’ på Facebook, Ekstra Bladet og DR. Her er et lille udpluk af den information, jeg fandt:

  1. Kål forebygger kræft
  2. Cola forårsager kræft 
  3. Tomater forebygger kræft
  4. Havregryn forårsager kræft
  5. Søde kartofler forebygger kræft
  6. Tang forårsager kræft
  7. Jordbær forebygger kræft
  8. Champignon forårsager kræft 
  9. Lam forebygger kræft
  10. Rødt kød forårsager kræft
  11. Fisk forebygger kræft
  12. Laks forårsager kræft
  13. Fuldkorn forebygger kræft
  14. Soja forårsager kræft
  15. Papaya forebygger kræft
  16. V6 forårsager kræft
  17. Aspirin forebygger kræft
  18. To skiver bacon slår dig ihjel 

Det er lige til at blive forvirret af. Jeg kan fx gå rundt i Netto og tænke: Er det nu havregryn eller cornflakes, der slår mig ihjel? Og hvordan med jordbær? Og blomkål?

Reklamebranchen har for længst forstået informationsmætheden. Underholdning – i modsætning til information – har i årevis været yndlingsværktøjet på kommunikationshylden. Det er derfor, at Polle fra Snave solgte Sonofon abonnementer. Og det er derfor, at Interflora sælger blomster gennem historier om klovne, cirkus og kærlighed. Storytelling virker. Og det er så meget nemmere at forstå og holde af.

 

_

Den fine illustration er tegnet af Karina Eibatova

 

